Kaķis aiz loga
Manu kolēģi Rostislavu jeb, kā mēs
viņu saucam, - Rostu no Prāgas aģentūras, telefona zvans sasniedza jau labu
laiku pēc darba dienas sākuma. Zvanītājs bija jaunais uzņēmuma darbinieks, kurš
lūdza piešķirt brīvu dienu, jo gadījusies pēkšņa liga – pa logu izkritis
nesen ģimenē pieņemtais kaķēns. Viss saprotams, nav grūti iztēloties – kaķēns
dzīvs, bet visticamāk, satraumējies, stress kaķēnam, pašam darbiniekam un
pārējiem ģimenes locekļiem, jākoncentrē spēki glābšanai, rehabilitācijai utt.. Rosta saprotoši un bezšaubīgi piekrīt, mierina jauno kolēģi, vien, beidzot
satraukto sarunu, paspēj pārvaicāt, kurā stāvā kolēģis dzīvo. Izrādās, ka
pirmajā … .
Šī ir kontekstuāla epizode no “jaunās
kārtības darba tirgū", kas ar reālu piemēru demonstrē konservatīvam darba
devējam agrāk neiedomājamu situāciju. Šo kārtību nosaka jaunā paaudze (mileniāļi,
x, y vai z paaudze, kādu nu kurš apzīmējumu lieto) un darba devējam ir
jāpielāgojas apstākļiem. Un komunikācijas nozare diemžēl nav izņēmums.
Kā strādāt ar jauno paaudzi, mainīt
darba kultūru un mainīties pašiem, lai sekmīgi turpinātu attīstīt savu, nu jau
pirms vairākiem gadu desmitiem uzsākto biznesu komunikācijas jomā, bija viena
no centrālajām tēmām “Eurocom Worldwide” (EW) komunikācijas aģentūru tīkla
Eiropas valstu dalībnieku sanāksmē, kas tikko notika Prāgā, Čehijā. “LEAD.
Korporatīvā komunikācija” ir EW dalībnieks ar 14 gadu stāžu, 28 tīkla uzņēmumu
īpašnieki tiekas katru gadu kādā no pasaules vietām, bet Prāgas sanāksme
ievadīja jaunu tradīciju - papildus satikties neformālā gaisotnē tikai Eiropas
valstu dalībniekiem. Pirmajā neformālajā sanāksmē septembra nogalē Prāgā tikās
tīkla dalībnieki no 9 valstīm – Nīderlandes, Vācijas, Francijas, Itālijas,
Somijas, Latvijas, Polijas, Ungārijas un Čehijas.
Komunikācijas bizness aug
proporcionāli pasaules ekonomikas izaugsmei. Aģentūrām rodas jauni klienti kam
ir nepieciešami projektu vadītāji. Tāpēc darbaspēka jautājums ir aktuāls gan
Latvijā, gan pārējā Eiropā. “Darba tirgus ir mainījies fundamentāli un mums ir
jāspēj mainīties tam līdzi”, visaptveroši secināja EW vadītājs Robins Beikers (Robin Baker). Cīņā par
labākajiem un daudzsološākajiem prātiem ir iesaistījušies it visi.
Rekrūtēšanai tiek izmantotas arī interneta
tehnoloģijas (piem., LinkedIn platforma), tomēr zemē ir ticis nomests milzums
laika un naudas. Mileniāļu paaudzes attieksme pret darba tirgu ir krietni vien “vieglāka”
nekā tā, ko sagaida šodienas darba devēji. Pieteikties darba intervijai, bet
neatnākt un pēc tam neatbildēt pat uz telefona zvaniem, ir šodienas jaunā
realitāte. “Stabils darbs vairs nav vērtība – brīvība ir pieprasīta vairāk nekā
stabilitāte un iespējas profesionālai izaugsmei”, bija viens no EW Eiropas
dalībnieku konferences secinājumiem. “Junior people go like a second hand car – if
you see them, take them. Otherwise they will go quickly[1]” - bija trāpīgs kolēģa resume, kas papildina iepriekš sacīto.
Ko darīt mums – darba devējiem? Viena
no izskanējušām versijām bija: “Best
thing to recruite is not to recruite at all. Find good people and then keep
them[2]”,
kas nozīmē individualizētu pieeju jauno kolēģu meklēšanā, izmantojot personīgus
ieteikumus un rekomendācijas, talantu meklēšanu ārpus nozares un, iespējams, pat
attālākos biznesa apcirkņos.
Tāpēc, saprotot jaunās realitātes, mēs
“LEAD. Korporatīvā komunikācija” esam uzsākuši nedaudz atšķirīgu talantu
piesaistes politiku. Prasību centrā, iepretim tīri profesionālām kvalitātēm,
esam likuši vispārcilvēciskās vērtības – tās, kas apliecina personības vēlmi
mācīties, augt un attīstīties, sekot procesiem sabiedrībā un valstī,
interesēties par globālajiem notikumiem un pasaules virzību, saskatīt
kontekstus un likumsakarības gan lietās, gan procesos. Tuvojoties 21. gadsimta
3. dekādei, ir skaidrs, ka komunikācijas nozares centrā būs kvalitatīva un klienta mērķa auditoriju
interesi piesaistoša satura radīšana. Tāda satura, kas piesaista un notur
auditorijas uzmanību, jo laiks un
uzmanība šodien ir visbūtiskākās vērtības ikvienam cilvēkam un tāpēc arī visu
komunikatoru cīņas objekts.
Ieinteresējoša un aizraujoša satura
radīšanai tehnoloģiju laikmetā būtiskākas kvalitātes būs radošums, prasme
operēt ar modernajām tehnoloģijām un, gribam to vai negribam, joprojām arī
tekstu veidošana. Ziņas par rakstošās preses nāvi ir priekšlaicīgas un neatbilst
realitātei, tāpēc rakstītprasme joprojām būs komunikācijas speciālistu kvalifikācijas
stūrakmens. Cilvēka dabas fenomens ir tāds, ka rakstītprasme primāri rodas
lasot, analizējot un attīstot kritisko domāšanu. Diemžēl ziņu virsraksti interneta
portālos (labākajā gadījumā), feisbuks
vai, jo mazāk, instagrams, minētās
īpašības nespēs attīstīt, tāpēc topošajiem komunikācijas guru grāmatas un
analītiska satura publicistika būs pamatlīdzekļi viņu spējai konkurēt nozares
darba tirgū. Protams, ja viņi to vēlēsies… .